reklama

Kočičí pověsti

Ja, Bastet, bohyňa starovekého Egypta, ochrankyňa mačiek a cez ne aj ich obdivovateľov, som veľmi potešená, že Vám môžem umožniť nahliadnuť do mystického sveta mačiek. Teraz som len sprostredkovateľ a nechám hovoriť Helenu o kočičích pověstech od Evy Beranovej.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)
ISBN 80-7252-106-3
ISBN 80-7252-106-3 

Ďakujem Bastet. Dnes vďaka impulzívnemu popudu konečne si upratať niektoré zákutia mojej izby, som narazila na knihu od Evy Beranové Kočičí pověsti. Dala som si ju poslať z Čiech niekedy v roku 2004. Vtedy ma nejak zvlášť neoslovila. Tajomné príbehy, smutné osudy som videla cez prizmu smutných osudov mačiek, s ktorými som sa stretávala vo svojom živote. Knižku som odložila a takmer som na ňu zabudla.

Otvorila som ju a zbežne prelistovala. Ako som ju listovala, stránky sa mi automaticky otvorili uprostred príbehu zaryteho racionalistu, domáceho tyrana a nepriateľa mačiek Jana Karasa.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Jan Karas kočky nenáviděl. Nijak nezapadali do jeho jasného a přehledného života. Nesnášel jejich výšměšný pohled, jejich pohrdání, ktoré mu dávali okatě najavo, dráždila ho jejich svoboda a jejich uzavretý svět, kterému nerozuměl. Tolik se lišili od jeho vydrezúrovaného servilného psa, že se snažil kočky ničit, kde se mu naskytla příležitost."

Tento Karas s rodinou žil v polovici domu. V druhej žila sestra jeho ženy. Ema bola tŕňom v Karasovom oku, pretože bola rozvedená, žila sama a naviac si dovolila mať veľkého čierneho kocúra. Karas sa snažil kocúra Vincenta zabiť rôznym spôsobom. Vincent však inštinktívne nedôveroval ničomu od Karasa. Raz keď Ema našla na jej časti dvora (oddelené plotom) otrávenú salamu, došla jej trpezlivosť a rázne vtrhla za švagrom. Pred očami ustrašenej a pokornej sestry a jej detí, hodila Karasovi salám na stôl a dôrazne povedala: "Vím, že ubližuješ kočkám ve vsi, nekolik jsi jich už odpravil. Za to tě brzy strestá vesmírna kočka. Nemluvím nikdy naplano, poznáš to sám!"

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Karas to chcel zobrať s posmechom, ale akosi sa mu to nedarilo. Po čase na výstrahu zabudol. Raz, keď zbieral v lese bohatú úrodu hríbov, v teplom popoludní, keď nastáva čas poludníc, ho premohla únava a nezvyčajný pokoj čakajúcej prírody. Sadol si na peň a vybral niečo pod zub. Čosi ho prinútilo zdvihnúť hlavu a nad sebou uvidel tmavošedivý mrak v podobe obrovskej mačky. Vtedy si spomenul na "Ztrestá tě vesmírna kočka!"

"Tu zrazu z hlavy obrovské kočky to náhle žlutě zasvítilo a dva paprsky jako blesky z očí dopadly vedle Karase. A znovu a znovu. Odštípnuté kamínky z polní cesty létali vzduchem a zraňovaly Karase jako nože. Padl na zem a hlasem ochraptěným hrúzou se spovídal ze svých zločinú voči kočkám."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa po čase dopotácal domov v letnom lejaku, jeho žena ho trpezlivo ošetrovala. Ošetrovala mu škrabance, ktoré neboli spôsobené malinčím a ostružinami. Vyzerali ako silné pazúry nejakej šelmy. A tak sa Karas zmenil. Zrútil sa mu ten jeho racionálny svet, ale iný prijať nechcel a tak potrestaný hľadal vykúpenie v alkohole. 

"Odvracel nyní hlavu od každé kočky. Zdálo se mu, že všechny vědí, jako ho ztrestala neskutečná vesmírna kočka. Nebo snad skutečná? Ktož ví..."

Ďalšie bezmyšlienkovité zalistovanie a vcítila som sa do príbehu mačičky Bělinky, bielunkého miláčika malého dievčatka. Nad príbehom kočičky Bělinky, ktorá sa zmenila na rusalku som zaslzila a odbiehala som pre papierové vreckovky. Aj bohyňa Bastet je v nej zakomponovaná ako tá, čo vyplnila prianie dievčatka Kačenky znova sa stretnúť s milovanou Bělinkou, ktorú jej zabil zlý človek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krásne mystické príbehy ľudí a hlavne mačiek, poprepletané osudy, dobro a zlo, hriech i odpustenie. Keď som knihu držala v ruke prvý krát, tak ma neoslovila. Príliš často som sa stretávala s osudmi nechcených mačičiek, ťažkých osudov a príbehov, kde mačičky ťahali za ten kratší koniec. Dokonca som sa hnevala, že prečo? Prečo nepíšu o optimistických príbehoch šťastných zvieratiek a ich ľudí. Nuž, už viem. Teraz dozrel čas na to, aby mi tieto príbehy vstúpili hlboko do duše.

V poviedke Svedomie mi autorka číta z duše, keď píše o stretnutí so svedomím - veľkým čiernym kocúrom, zabitým správcom zámku. Za mesačných nocí chodí po zámku a okolí a nastavuje zrkadlo svedomia náhodným okoloidúcim.

"Jako fascinovaná jsem vnímala hlavně ty řežavé planouci oči. Byly tam, nebo nebyly? Nevím... jenom si uvědomuji, že v tu chvíli mi před vnitřním zrakem procházely všechny kočky, které jsem kdy měla a nebyly už dávno medzi živými. Každá se zastavila. vypadalo to, že se na mně dívají vyčítavě. Proč se tak díváte? Proč... proč... Proč jste předčasne umřely? Někdy jsem včas nespoznala nemoc, někdy nebyl v našem měste "kočičí" veterinář, na některé z vás jsem prostě neměla čas... Svědomí, černé svědomí... holky moje kočičí, kluci moji kočičí, vždyť žijete, žijete v mých vzpomínkách, já na vás nezapomněla... odpusťte mi, že jsem tenkrát na vás mala málo času, prosím, odpusťte mi..."

Tiež myslievam na svoje už mŕtve mačičky, ktoré mi umožnili vstúpiť do toho čarovného sveta slobodných tvorčekov hebko nežných a zároveň silných. Plných nežnosti a lásky k svojmu človeku. Niekedy sa pristihnem ako rozmýšľam že by som dnes postupovala inak. Murko, Beluško, Bajko i Kubko. Nežná Mist a iné. Zostali v mojom srdci. Pocit viny sem tam zavŕta, veď MOŽNO keby...

Ahoj Bastet, ochraňuj tie krásne slobodné tvorčeky a tiež tých, ktorí ich majú radi. Niekde hlboko v šumavských lesoch máš mocné pomocníčky vo forme deviatych kočičích čarodejníc:-)

Pasáže citované z knihy Evy Beranovej Kočičí pověsti

Helena Jakubčíková

Helena Jakubčíková

Bloger 
  • Počet článkov:  171
  •  | 
  • Páči sa:  11x

Som to, čo zo mňa spravili otec, mama a ja. No a samozrejme mnoho ďalších ľudí:-)A napokon v neposlednom rade JA:-) Zoznam autorových rubrík:  Čudnosti prečudesnéTretia alternatívaSnové arabeskyMalé pohladeniaMurko a tí ostatníZápisky z ciestMačacím pazúrikomMoje zlatíčkaZávoz alebo životná križovatkaLen takProfesionálna deformáciaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu